c S
Poroštvenemu zakonu za drugi tir in tretjo razvojno os prva zelena luč v DZ 29.10.2019 19:08 Ljubljana, 29. oktobra (STA) - Poslanci so danes zakonu o državnem poroštvu za projekt drugi tir med Divačo in Koprom in del tretje razvojne osi, ki predvideva za skupno do 777 milijonov evrov državnega poroštva, prižgali zeleno luč in ga poslali v nadaljnjo obravnavo. Večina poslanskih skupin ga je v prvem branju podprla, tudi SDS, v kateri napovedujejo dopolnila.

Predlog zakona za projekt drugega železniškega tira med Divačo in Koprom predvideva do 417 milijonov evrov poroštva, za dva odseka tretje razvojne osi - hitro cesto med Slovenj Gradcem in Velenjem ter med Novim mestom in Osredkom - pa do 360 milijonov evrov poroštva.

S poroštvom bodo obrestne mere posojil, ki jih bosta za izvedbo projektov najeli družbi Dars in 2TDK, bistveno nižje, je poudarila ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek.

Z izjemo Levice so ga podprle vse poslanske skupine, so pa v največji opozicijski stranki SDS napovedali, da bodo pred drugo obravnavo med drugim vložili dopolnilo, s katerim bi iz zakona izločili poroštvo za projektno podjetje 2TDK. Tudi v opozicijski NSi so ob podpori napovedali, da bodo nadaljnjo parlamentarno pot zakona podrobno spremljali, saj imajo več zadržkov, med drugim niso prepričani, ali je smiselno za dva tako različna projekta sprejeti en zakon.

Še tretja opozicijska stranka, ki je zakonu v prvi obravnavi prižgala zeleno luč, SNS, je zakon označila za skropucalo, mu pa je prikimala "samo zaradi Korošcev in Dolenjcev".

Bratuškova je sicer v predstavitvi predloga zakona še izpostavila, da bo ta dokončno zaprl finančno konstrukcijo za dva zelo pomembna infrastrukturna projekta.

"Dejstvo je, da so posojila s poroštvom cenejša kot posojila brez poroštva države. Ocena je, da so cenejša za dve do tri odstotne točke. Če smo pesimistični in ocenimo dve odstotni točki, to pomeni približno 8,34 milijona evrov letno. Če je doba odplačila 20 in tudi 30 let, si lahko izračunate, kakšne milijonske prihranke bomo imeli," je poudarila.

Večinsko podporo poslancev po prvi obravnavi so pozdravili v 2TDK in izpostavili, da je uveljavitev poroštvenega zakona pomembna, saj bo drugi tir s poroštvom cenejši. "Samo vrednosti stroškov financiranja pri komercialnih bankah bi bile po grobi oceni brez poroštva za okvirno 50 odstotkov višje, poroštvo pa zahteva tudi Evropska investicijska banka," so zapisali.

Možnost unovčenja poroštva je sicer po navedbah 2TDK praktično nična, saj ima projekt drugi tir zagotovljena sredstva, in sicer pribitek k cestnini, takso na pretovor v Luki Koper in povečano uporabnino železnic. Projekt drugi tir je finančno vzdržen, ocenjena ekonomska stopnja donosa je 6,6 odstotka, so še izpostavili v odzivu na današnjo obravnavo poroštvenega zakona v DZ.